donderdag 27 december 2012

Onmogelijke opgave?


Vanochtend kwam tijdens de lunchwandeling het idee bovendrijven om volgende week alleen uit voorraad- en koelkast te eten. Meteen bedacht ik al dat ik wel melk en brood vers wilde halen. Hoewel het natuurlijk een goede gelegenheid is om weer eens een poging te doen zelf brood te bakken. Iets wat tot op heden nog niet is gelukt.
Maar volgende week staat er ook weer een groentepakket klaar (de frequentie daarvan heb ik al teruggebracht van wekelijks naar eens in de twee weken). En ook bedacht ik dat ik dan geen aanbiedingen zou mogen aanschaffen, hoe goed ik die ook zou kunnen gebruiken. En als je uit voorraad eet, zul je die toch ook weer moeten aanvullen, anders sta je over een paar weken voor allerlei uitgaven en een lege voorraadkast.
Ondertussen is het sluimerende idee nog niet in een vaste vorm gegoten. Voorlopig is het idee: melk en brood mogen aangeschaft worden, maar liever meer roggebrood en beschuit eten en proberen brood te bakken; groentepakket goed verdelen over twee weken (maar dat deed ik al); groente en fruit uit supermarkt mag alleen als het een goede aanbieding is; hetzelfde geldt voor vlees en ‘bulkvoorraad’: beschuit, koffie, bloem, van die dingen die ik altijd wel gebruik; zaterdag aan het eind van de dag op markt voordelig groente en fruit halen (een kraam die ik daarvoor al regelmatig bezoek).
Wat is daar anders aan dan hoe het nu gaat? Nog beter opletten, maar vooral nog meer uitgaan van wat er al in huis is, vooral in de vriezer. Die is regelmatig overvol, vandaag kan er al niks meer bij. Die vriezer wil ik wel gevuld houden, maar met voldoende met ruimte voor leuke aanbiedingen en eerder met het plannen van maaltijden anticiperen op weer ruimte maken.
Hm, ik ben benieuwd. Vanavond gaan de laatste doperwtjes uit de vriezer in de kedgeree met makreel. Ja, die heb ik al eens eerder gemaakt en dat viel niet tegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten