maandag 6 mei 2013

Opzij, opzij, opzij


Gisteren schreef ik over flexibele structuren en schema’s. Over minder bezigzijn met wat anderen mogelijk van mij verwachten.
Na het lopen van 15 kilometer, in een gematigd tempo, besloot ik er een rustige zondag van te maken. Niet ‘verplicht’ naar een bevrijdingsfestival, niet ‘verplicht’ naar buiten omdat het mooi weer is. Gewoon koffie drinken op het balkon en thuis lekker rommelen, daar is nog genoeg te doen. Bijvoorbeeld een enorme doos met papier uitzoeken, uitdunnen en organiseren. Geen administratie, maar recepten; uit bladen van de supermarkt, menusuggesties bij het groentepakket, van internet geplukt. Daarom mag ik dus van mezelf geen kookboeken meer kopen, maar dat terzijde.
Terwijl ik nog rondhuppel in hardloopkleding belt m’n schoonzus. Zij staat met haar horecawagen op een van de festivals in de stad en een van haar ingrediënten raakt harder op dan verwacht. Of ik tijd had om naar de supermarkt te gaan (om de hoek, op zondag open). Of ik daarna dwars door Amsterdam kon crossen om haar uit de brand te helpen.
Ik doe dat graag, maar ik schiet meteen van de 1e versnelling in de 6e versnelling. Snel, snel, ze heeft het hard nodig, hup, onder de douche, hup op de fiets (wel eerst aankleden), hup de supermarkt in, hup tussen de toeristen door zo snel mogelijk op het festival zien te komen. Natuurlijk had ik me veel te druk gemaakt, te hard gefietst, te veel gezweet, te fanatiek inwendig (op toeristen) gevloekt en gescholden, te druk gemaakt of ik het festivalterrein wel kon vinden.
Na aflevering van de bestelling verliep de terugreis een stuk rustiger. Een kleine omweg door de redelijk onbekende buurt leverde een nieuwe hardlooproute op die ik in mijn reguliere ronde kan verwerken. Daar werd ik een beetje blij van en langzaam ging ik van versnelling 6 weer  wat versnellingen terug. 
Om toch nog iets van een rustige zondagmiddag te beleven, ben ik na thuiskomst op de bank gaan liggen met het boekje “Yoga voor Dummies”. Na een uurtje werd ik weer wakker. Eindelijk terug in de 1e versnelling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten