zaterdag 10 november 2012

Dilemma, dilemma, dilemma


Ik doe mee aan/volg een uitdaging gezond en goedkoop eten http://eetechteten.wordpress.com/2012/11/09/de-challenge-goedkoop-en-gezond/.
Zoals ik al in een reactie schreef, ben ik er eigenlijk al aan begonnen, omdat ik sinds mijn scheiding minder geld te besteden heb. Daarnaast zou het raar zijn als mijn uitgaven voor eten even hoog zouden blijven als voor de scheiding.
De laatste jaren probeerde ik steeds meer biologisch en duurzaam bezig te zijn. Dat maakt deze uitdaging ietsjes moeilijker. Een plofkip is gewoon goedkoper dan een biologische kip. Om maar een welbekend voorbeeld te noemen.
Daarnaast ben ik me al jaren bewust dat het allemaal wat minder kan. Minder luxe, minder overdaad, minder snoepen, minder blingbling. Dat begint langzaam door te sijpelen naar mijn eet- en bestedingspatroon. Maar toch: mijn budget mag nog steeds krimpen.
Vorige week vroeg ik me af hoe ik aanbiedingen ga aanpakken. Als ik elke week alle aanbiedingen zou aanschaffen, heb ik een veel groter budget nodig. Bij beperkt houdbare producten is het relatief simpel: koop niet meer dan je gebruikt voor dat product niet meer bruikbaar is.
Maar de langer houdbare producten: vaak zijn er voldoende aanbiedingen van producten die ik wel eens gebruik. Van die producten waarvan je makkelijke een voorraadje kunt aanleggen. Bij voorkeur als het een aanbieding is. Maar dan kom ik dus thuis met een tas vol boodschappen waar ik die week nog niks aan heb, maar die wel al voor die week het budget opsoupeert. 
Heel langzaam begin ik op dat punt ook beter na te denken. Niet meer blind voor de aanbieding gaan, maar bedenken hoeveel ik al in huis heb, wanneer ik het weer nodig heb, maar vooral: hoe vaak is het in de aanbieding?
Deze week zag ik dat bij een supermarkt het kattenvoer weer in de aanbieding was. Net als een week of vier geleden. Net als bij een andere supermarkt bij mij in de buurt. Die ook regelmatig kattenvoer in de aanbieding gooit. Hoeveel heb ik thuis nog staan? Genoeg voor zeker vier weken. Dan laat ik deze keer de aanbieding aan me voorbijgaan. Ondanks dat ik het jammer vind dat ik een aanbieding laat lopen. Ik heb het gewoon nu niet nodig, en ook niet op korte termijn.
Op dit punt is het kwartje bij mij gevallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten