donderdag 6 juni 2013

Nieuwe bronnen


Afgelopen weekend was de afsluiting van 2 weken vakantie, die onverwacht heerlijk lui werden. Deels door minder sporten wegens lichte blessures. Daarnaast waren de ochtenden voor (meestal) administratieve klussen en was de rest van de dag bedoeld voor leuke dingen. Daarmee is (hopelijk) een begin gemaakt van een nieuwe werkwijze: elke dag een klusje doen dat echt moet gebeuren, of dat al weken, zo niet maanden, is uitgesteld.
In de vakantie lekker veel gelezen. De stapel bibliotheekboeken moest ook wel in redelijk tempo weggewerkt worden, want een besteld boek kwam eerder aan dan op de website aangegeven stond. Daar wil ik rustig voor gaan zitten, zonder dat al die ongelezen bibliotheekboeken in mijn nek hijgen en zeuren over boetes voor te laat inleveren.
Het laatst gelezen boek is ‘leven voor een habbekrats’ van Kath Kelly. Hierin beschrijft ze in vogelvlucht waarom ze besloot een jaar lang te leven op 1 euro per dag (nou ja, Britse Pond werd in de vertaling dus Euro) en hoe ze dat deed. Zeker wat reizen betreft was ze creatief, hoewel ik me afvraag hoe veilig liften tegenwoordig is. Verder leefde ze blijkbaar vooral van afgeprijsde supermarktartikelen en gratis hapjes en drankjes tijdens vernissages, winkelopeningen en proeverijen. Pas na een paar maanden kwam ze terecht bij de ruilsystemen die ook in Nederland bestaan voor diensten, producten, noem maar op. Voor mensen die willen besparen/consuminderen is dit naar mijn idee niet het meest geschikte boek, omdat net dat aspect niet uitgediept wordt. Wel  is een omslag te zien in haar denken, doen en laten; haar kijk op bezit, voedsel en leven.
En wat haal ik nou uit dit boek? Manieren om meer te ondernemen en meer onder de mensen te komen. Daarbij houd ik wel een slag om de arm: sinds de verschijning van het boek is een flink aantal jaren verstreken en het is speelt zich natuurlijk af in Groot-Brittanniƫ. Maar dat is een kwestie van beginnen, kijken wat Nederland te bieden heeft en dan verder kijken. In mijn geval vooral in Amsterdam. Zo heb ik gisteravond de buurtkrant met meer aandacht bekeken. Naast me ligt een stapeltje uitgescheurde advertenties en artikeltjes. En in plaats van die te leggen op de al bestaande hoge stapel papiertjes met aantekeningen, links, adressen, namen, boektitels, ga ik ze vandaag bekijken, uitzoeken, afhandelen. Want bij mij gaat het met ideeƫn net als met klusjes: ik wil ze doen, ik zet ze op de lijst en vervolgens komt er niks van. Dit wordt dan het vaste klusje dat ik elke dag wil doen. Of dit gaat werken, dat moet nog blijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten