donderdag 11 september 2014

Kunstje


(N.a.v. de ‘discussie’ over Dumas, nou ja, eigenlijk publiciteit over en promotie van kunst):


Als ik Joost Zwagerman (in de Volkskrant van 11 september 2014) mag geloven, veroordeel ik mezelf tot een ‘fantasieloze blik’ op kunst, omdat ik me niet verdiep in ‘de opvattingen en poëtica’ van de kunstenaar.
Ik vind iets mooi of niet, het spreekt me aan of niet. Of het nu Kunst is, of kunst.
Het kunstwerk voor zich laten spreken, zonder gesproken of geschreven tekst, ‘verarmt de kunst en de kunstbeleving’, volgens hem.
Ik wil iets zelf bekijken, mijn eigen oordeel vormen. Maar blijkbaar kan ik zonder informatie vooraf het kunstwerk niet op waarde schatten.
Dan heb ik dus duidelijk een verkeerd beeld bij de term beeldende kunst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten